نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید  (1005                                                               

ســوره 17 : اســـرا ( مـکّــی ـ111آیه دارد ـ جزء  پا نزدهم ـ صفحه 282 )


( قسمــت هیجدهـــم )


 معرفتِ حقیقـتِ حـقّ

 

 

 

 ( جزء پانزد هــم صفحــه 286 آیه 53 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم 

وَ قُل لِّعِبَادِی یَقُولُواْ الَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّیْطَانَ یَنزَغُ بَیْنَهُمْ

إِنَّ الشَّیْطَانَ کَانَ لِلإِنْسَانِ عَدُوًّامُّبِینًا

   تفسیـــر لفظـــی :

و به بندگانم بگو آنچه را که بهتر است بگویند که شیطان میانشان را به هم مى‏زند

زیرا شیطان همواره براى انسان دشمنى آشکار است


 تفسیر ادبی و عرفانی :

 

                                       ای محمّــــــد ؛

بندگانِ مرا گــــوی تا از سخنــــــــان ، آن را گوینــــــــد که ؛

نیکوتــــر است و راست تــــر و پسندیده تـــــــــر !

و آن سخنـــــــــان ؛ ذکـــر و ثنـــای خــــدا ،

و یـــــــاد کردن به زبـــــــــــان ،

و یادداشت کردن در دل و جـــان است !

مؤمنـــــــــان که سعیــــدان ملت ،

و امینــــانِ درگاهِ عـزّتنــــــد ؛

چون این نــدای کـــرامت به گوش آنان رسید ؛

و نسیـــم سعـــادت به بوستــان جــان ایشان وزید ،

به حمـــــد و سپـــــــــاس پاســــخ دادنــــــد ؛

حمــدِ به ســزا ، و ستــــایشِ نیکــــو ، خـــــــــدای را ؛

که ما خواند و به نــدای کـــرامـــت ما را نواخت .

خــدایـــــا ؛

ای گشــاینـــــــده ی زبــان منــاجـــات گویــــــان ؛

ای اُنس افــــــزای خلــــوت های ذاکــــران ؛

ای حاضــــــرِ نفس هـــــــــای رازداران ؛

جز از یــادکــــردِ تــــــــو ما را همــــراه نیست !

و جز از یـادداشت تـــــــو ما را توشـــه و زاد  نـــــه !

جز تــــــو به تـــــو دلیــــــل و رهنمــــــا نیست .

خــدایـــــا ؛

در حاجت کسی نظر کن که او تـــو را یک حاجت بیش نیست


و امّــا سخـن نیکــو چیست ؟

 

نیکو تر سخنی که گنهکاران گویند آن است که ؛

به گنـــــــــاه خــــــــــود اقـــــــرار نمایند ،

و به جُـــــــرم خود اعتـــــراف کنند ،

تا خداوند آنان را توفیقِ توبه کرامت فرماید ،

و کارِ تــوبــــــــه بر او تمــــــام کند ،

و گناهش را بیــامـــــــرزد ،

که خود چنین وعده داده است .

و نیکو ترین سخن عـــــارف آن است که ؛

به عجز و ناتوانیِ خود از شناسائیِ حقّ اقرار کند ،

و داند که هیچ کس خداوند را به حقیقتِ حقّ او ؛

و عزّت او ، و به سزاواریِ جلال و بزرگیِ او ،

وی را نشنـــــــاختــــــــــــه است !

خــدایـــــا ؛

آن کس که تو را شناخت ، نشناخت ،

پس چون باشد حالِ کسی که تو را نشناخت ؟ !


آن کس که تو را شناخت جان را چه کند ؟

فرزنــد و عیــال و خانمــان را چـــه کنــد ؟

دیوانــــه کنی هر دو جهـــانش بخشی!

دیوانـــه ی تـــو هر دو جهان را چه کند ؟

نوشتـــه انـــــــــد :

دو عارف بزرگ در شناسائیِ خداوند [ معرفتِ حقّ ] با هم اختلاف داشتند ، یکی گفت می توان او را شناخت ، و دیگری گفت نمی توان او را شناخت ! قضیه را به شیخ الاسلام خواجه عبدالله انصاری بردند ، خواجه گفت : هر دو راست گفتند ! او که گفت میتوان شناخت ، منظورش شناختِ عامّ است  ؛ که جز او خدائی نیست و شریک و انباز ندارد ، و آن که گفت نتوان شناخت ؛ آن معرفتِ حقیقتِ حقّ است که هیچ کس به آن نرسد مگر خودِ او که خود را به حقیقت داند !

پس شناسائیِ حقّ بر دو گونه است :

یکی معـــــــرفتِ حــــــقّ ،

و دیگری معـرفتِ حقیقتِ حقّ

معرفتِ حقّ ؛ شناختِ یگانگی و یکتائیِ او است ،

که بندگان از نــــام و صفـــــــات ، او را می شناسند .

ولی معرفتِ حقیقتِ حقّ ، بندگان را طاقتِ آن نیست ،

و حدودِ عظمت و جلال و کیفیت او را کسی بدان راه نـــه !

و برای کسی قابل ادراک نیست ؛ که فرمود :

لا یُحییطُونَ بِهِ عِلماً وَ ما قَدَرُوا الله حَقَّ قَدرِه .




موضوع :